Hoe interesseer je jongeren voor hun rechten en plichten rondom werk?

Jari Kloppenburg

Strategy & Research

Paul Sikkema

Strategy Direction

Een bijbaan. Het wordt van jongeren verwacht. Ze willen het ook, maar dan vooral leuk, flexibel, tegen een leuk salaris en met leuke mensen. Maar er zijn ook belangrijke zaken die jongeren minder belangrijk vinden. Waar hebben jongeren recht op, wat mogen ze allemaal en wat niet? De campagne ‘weet jij wat je waard bent?’ is een campagne om jongeren bewust te maken dat ze niet met elke salaris of aantal uren dat ze kunnen of moeten werken tevreden hoeven zijn.

Jongeren nemen weinig aan van volwassenen en de overheid, en jongeren gaan zelf niet actief op zoek gaan naar dit soort informatie. Dat is de strategie achter deze campagne die ontwikkeld is door Bex* communicatie. Jongeren weten wel precies waar ze voor sparen: een scooter bijvoorbeeld. Koppel die kennis aan een platform waar jongeren interactief bezig zijn en daar is de campagne.

‘Weet je wat jij waard bent?’ speelde zich volledig op social media af. In de campagnebeelden stond telkens een spaardoel afgebeeld, met daarbij een prijskaatje in uren werk. De jongeren werd bijvoorbeeld gevraagd om bij een scooter te schatten hoeveel uur ze er voor zouden moeten werken op basis van het lonen dat ze kregen.

Het zetje was daarmee gegeven. En zoals gehoopt hielpen de jongeren elkaar vervolgens via social media met de juiste vragen zoals: heb je recht op pauze? Mag je als 13-jarige nou wel of niet vakken vullen of kranten bezorgen? Moet je voor een scooter echt 750 uur werken? Wat is je uurloon dan?

rechten-en-plichten

Kortom een mooie campagne die issues waar jongeren zich liever niet mee bezig houden toch iets van jongeren maakt en hen daarmee vooruit helpt.

Bekijk de facebookpagina waar het zich afspeelde.