Wat de Vog?

Mirjam Spruijt

Managing Direction

Jongeren schatten kansen op het verkrijgen van een VOG te laag in.

wtv-animatie

Steeds vaker vragen werkgevers naar een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) als jongeren solliciteren op een baan of als ze stage willen lopen. Veel jongeren schatten hun kans op het krijgen van een VOG echter te laag in. Ook zonder strafblad vragen ze zich af of een overtreding uit het verleden invloed heeft op hun aanvraag. Om teleurstelling te voorkomen vragen ze dan soms helemaal geen VOG aan, waardoor ze stageplekken of banen mislopen.

Met ‘Wat de VOG?’ start Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, een campagne speciaal om die misverstanden over de VOG bij jongeren weg te nemen. Op de campagnesite Watdevog.nl kunnen jongeren uitgebreid informatie vinden en ook een anonieme VOG-check doen om in te schatten hoe groot de kans is dat je een verklaring krijgt.

wtv-website

Wat de VOG?

De voorlichtingscampagne richt zich op jongeren tussen de 16-27 jaar en secundair op jeugdprofessionals. De campagne is een combinatie van op een verassende manier voorlichting geven en traffic genereren naar de website en is ontwikkelt in de beeld(taal) die jongeren aanspreekt.

We communiceren op relevante (digitale) plekken, daar waar jongen te vinden zijn: social media kanalen YouTube, Instagram en Facebook en via het streaming muziek kanaal Spotify. Met als basis filmpjes van Youtuber Kaj Gorgels. Hij gaat de straat op om te onderzoeken wat jongeren nu echt weten van de VOG.

Verder bestaat de campagne uit het verstrekken van informatie op jongeren-events en aan jeugdprofessionals. Ook de interne organisatie betrekken we bij de campagne met nieuwsberichten op de Justis website en owned social kanalen. VOG-ambassadeurs posten op hun eigen kanalen berichten over de VOG campagne.